Karratha - Reisverslag uit Karratha, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu Karratha - Reisverslag uit Karratha, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu

Karratha

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

15 December 2012 | Australië, Karratha

Na onze dag werken hebben we nog een paar dagen gespendeerd in Kununnura. Voornamelijk met lezen, en hangen bij het zwembad. De 2 jongens die we daar hadden ontmoet werken de hele dag en zagen we vaak 's middags bij het zwembad, we aten samen of dronken een biertje. Vrijdag was onze laatste ochtend in de cabin en de jongens boden aan dat we een nachtje in hun cabin konden slapen. Zij hebben een tweepersoonsbed en 2 losse bedden. We hebben ze zover gekregen dat zij samen op een kamer sliepen en Afra en ik in het grote bed.
Vrijdagavond hebben wij voor de Adam en Eddy gekookt en we hebben nog wat gedronken en gekletst. Om half 1 gingen we naar bed en de jongens staan elke dag om 3 (!!) uur op om naar het werk te gaan. Ze beginnen om 5 uur en moeten nog een uur rijden.

Wijzelf hadden gepland rond half 5 weg te gaan. Van Kununura naar Broome is 1050 km en dit moesten we in één dag doen want het stuk er tussen werd ons sterk afgeraden te stoppen om te overnachten. En omdat het om 6 uur al donker is wilden we weg zodra het licht was. In het donker rijden is hier levens gevaarlijk, door kangaroo's die plotseling voor de auto springen en overstekende koeien. En dan blijft en weinig van de auto en ons over. Ook kunnen we niet bij de auto koken in het donker want we hebben geen licht. Al met al was het een kort nachtje en leek het ons niet verstandig om zo'n lange rit te gaan maken. Vooral omdat het heel warm en saai kan zijn.
We hebben dus een extra nachtje bij de jongens geslapen. Dat is 7 nachten geslapen in Kununnura waarvan 1 in de auto en ook alleen die nacht betaald!! De campingbaas Goose hield van ons!
Tegelijk met Adam en Eddy stonden we op om ons voor te bereiden op de reis. Die was zoals verwacht heel lang, warm en voor een groot deel saai. We waren dan ook gebroken aan het einde van de dag toen we in Broome aankwamen. We besloten om hier maar in een hostel te slapen en niet op zoek te gaan naar een plaats om te kamperen. Hier konden we lekker bijkomen in het zwembad en nog lekker slapen in een bed!
De volgende dag zijn we op zoek geweest naar een camping. Iedereen vertelde ons dat Broome leuk was, dus we wilden nog wel even blijven, maar omdat de camping plaats maar 10 dollar goedkoper was dan hostel voor ons samen, bleven we nog een nachtje in het hostel.
We moesten ook blijven omdat onze auto wat mankementjes had en daarvoor de hele dag bij de garage moest blijven. We besloten deze dag te besteden aan het bekijken van het 'leuke' stadje, we waren er snel klaar mee. Het was te warm en er is in dit seizoen niets te doen.. We zitten een beetje in het verkeerde seizoen. Alles is nu dor en lelijk en te warm en benauwd. Dus de volgende dag, dinsdag 4 december, zijn we op ons gemak weer vertrokken richting het zuiden.

Onderweg vonden we een gratis plek om te kamperen langs de weg. Dit is een rustplaats, met alleen een WC (die niet doortrekt) en een prullebak. Hier hebben we gegeten en geslapen in de auto. Hier staat iets meer wind, dus met de ramen open konden we hier best slapen. Woensdag weer een stukje gereden en weer zo'n plaats opgezocht. Hier lag alleen een hele kudde wilde koeien. Gezellig, maar wel even wennen. Hier hebben we sinterklaas gevierd, we hadden een klein cadeautje en een gedicht voor elkaar, heel grappig. Ook hier was helaas geen douche en ondertussen plakten we aardig van het zweet en daar blijft al het rode stuifzand weer aanplakken, dus we waren nog 2 tinten donkerder dan we al van de zon waren! We hebben ons gewassen met een bodempje water en een wegwerpwashandje.Toen zijn we lekker 'schoon' gaan slapen in onze naar yogamat ruikende auto!
Een stukje zuidelijker kwamen we bij een tankstation waar ik had gezien dat we gratis konden kamperen, helaas was dit niet meer toegestaan. Wel vonden we aan de achterkant de douches voor de truckers!! We maakten even een geluksdansje en hebben heerlijk genoten van het stromende water, de shampoo en de kakkerlakken op de grond. Dit was vlak bij een plaatsje Karratha.

Hier kwamen we aan de praat met een aantal truckers, er waren ook alleen maar truckes, dus we vielen wel op. We vroegen of zij een goede plaats wisten om te kamperen en ze vertelden ons dat we in het dorpje naast Karratha, Dampier, wel konden kamperen. Ook een aantal andere mensen zeiden dat het een goede plaats was en dat er wel vaker mensen daar in de auto sliepen. Bij onze laatste navraag bij een chauffeur liep er toevallig een man in uniform en met een pistool langs. En de chauffeur zegt, oh hij weet wel of het veilig is. Ja hoor zei hij, dat kan wel. Toen waren we weer alleen en we wilden net instappen om naar Dampier te rijden kwam de man met zijn pistool terug en een papiertje met zijn nummer. Hij zei: Ik heb hier trouwens een huis in Karratha, daar kan je de auto wel parkeren. En oh ja ik heb ook wel een kamer over, bel me over een uur, dan ben ik vrij. En toen was hij weer weg. Dit was Shane van de Costums and borderprotection. Even later reden we achter hem aan naar zijn huis. Hij heeft 3 kamers over en we hebben een eigen badkamer en wc. Het is heel gezellig eigenlijk en alles gaat alsof we hier al tijden wonen. Hij gaat 's ochtens naar zijn werk en wij doen vaak boodschappen en eten maken. En een beetje schoonmaken. Donderdag toen we hier kwamen hebben we bij een vriend gegeten Budha, vrijdag hebben we met 2 andere stellen ge bbqd. En zaterdag hadden we een Boganfeestje. Wij wisten alleen niet wat Bogan was en we moesten verkleed. Nawat foto's te hebben gezien hadden we een idee en het bleek een beetje de New Kids stijl uit nederland te zijn. We hebben goed ons best gedaan en de outfits vielen in de smaak bij de collega's van Shane. We vielen zeker niet uit de toon op het feest, iedereen zag er vreselijk uit! Het was een leuk feestje, we werden behandeld alsof het heel gewoon is dat iemand 2 nederlandse meiden meeneemt naar een feestje met collega's.
We hadden veel geluk dat we Shane tegengekomen zijn, anders waren we na een dag uit dit dorp vertrokken, want er is weinig te doen en het is warm en dor, we zitten aan de rand van de woestijn. Nu zitten we tissen de locals! We hebben nu een week gezocht naar een baantje en nog niets gevonden. Als we niets horen gaan we begin volgende week door rijden riching Exmouth! Dit moet heel mooi zijn!
Tot snel maar weer!

• 15 December 2012 - 13:41

Harja:

Hey Merel,
    wat weer een mooi reisverslag. leuk dat jullie zo genieten.
    liefs harja

• 15 December 2012 - 14:00

Matti En Henk:

Zo jullie hebben echt je draai gevonden. Een leuk verslag. Veel plezier.

Henk en Matti

• 16 December 2012 - 07:42

Appie:

Tjéémig .... jullie maken wel het nodige mee zeg!
    Zoals ik afgelopen week in ons telefoongesprek al zei: je verveelt je niet en dan àl die vriendelijke en behulzame mensen! Ik hoor van Maurice en Mariska dat zij daar diezelfde ervaringen met de bevolking hebben; héél wat anders dan die stugge Nederlanders.
    Nog bedankt voor je verjaardagstrelefoontje, heb ik zéér gewaardeeerd!
    Tschüss, Appie.

• 16 December 2012 - 12:23

Mama:

Hoi meisjes, leuk verhaal weer. Heb je gisteren net gesproken dus niet veel reactie dit keer. Kusjes van mij!!,

• 16 December 2012 - 14:11

Daantje Pappie:

Hai Merel,

Mooi verhaal weer, maar had het meeste al via de telefoon vernomen.
    Wat mij wel erg verbaast is dat ze daar zoveel vertrouwen in vreemdelingen hebben!!
    Daar mogen ze hier wel eens een voorbeeld aan nemen.
    Hoe wel........??? Dan weet je bijna zeker dat je voor't gaas gaat. Jammer!!!
    Ik hoop dat de auto het verder houd en wens jullie een goede reis verder.

tot horens. papa

• 17 December 2012 - 19:02

Gerna En Peter:

Hoi Merel,
    Leuk om ook jouw verslag te lezen. Ze lijken op elkaar :-) en vullen elkaar mooi aan. Veel plezier met het poetsen, is trouwens Afra´s ding, als ze zin heeft, ziet het er thuis spik en span uit.
    Groetjes, Gerna

• 17 December 2012 - 19:10

Henk Matti En Gaukejan:

Hoi merel,

Wat weer een leuk verslag net of we een beetje bij je zijn. Om het in sinterklaastermen te houden het is een vreemdeling zeker daar doen zij niet moeilijk over. Het kan dus wel anders. Dat maakt het reizen voor jullie wel een stuk aangenamer. Wij wensen jullie weer een goede en veilige reis naar de volgende bestemming. Wachten weer op je volgende reisverslag met weer hartstikke leuke foto,s.
    Groetjes van ons.

• 17 December 2012 - 20:04

Ruli:

Hoi Merel
    Wat weer een verhaal super leuk om te lezen.
    en wat fijn die vertrouwen die de mensen daar hebben.
    Kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
    Veel plezier en geniet er goed van maar dat jullie wel zo te lezen !!!

Dikke kus
    Ruli

• 19 December 2012 - 12:01

Daantje Pappie:

Ha meiden,
    Mooi dat jullie toch nog werk hebben gevonden in Karattha.
    En helemaal supper dat jullie in het huis van Shane kunnen blijven terwijl hij met Kerst naar huis gaat!
    Ik hoop dat het een beetje betaald zodat jullie weer een buffertje hebben wanneer jullie verder gaan.
    Doe je best, we spreken elkaar!!
    Doei.
    Papa

• 20 December 2012 - 10:49

Oma:

Hoi Merel

Wat weer een mooi verslag. jullie beleven heel veel.Wat leuk dat die mensen daar zo aardig en gastvrij
    zijn ,daar moesten jullie zeker wel even aan wennen, want dat is niet wat de nederlander gauw zal doen.
    Wat een mooie foto van jullie met die kangeroe, jullie liggen lekker dicht tegen hem aan, dat is zeker voor de warmte.
    Wij hebben je kaart ook ontvangen.
    Nou merel we wachten weer op het volgende verslag van je ,want we genieten er wel van
    Veel liefs opa en oma.

• 21 December 2012 - 16:09

Anita En Paul:

Hallo Merel

Wat een geweldige reis maken jullie en wat een belevenissen.
    Je word zo wel een echte wereldburger.
    Je weet je overal goed te redden.
    Geweldig Meid

Om Bart wat af te leiden laten we hem maar een tuinbank voor ons maken.
    Hier zitten we in de kou te verlangen naar een beetje gezelligheid.
    Alvast mooie kerstdagen in je bikini
    Wij vieren het wel in onze winterjassen
    Veel plezier Anita en Paul