Great Ocean Road en begin oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en begin oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en begin oostkust

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

02 April 2013 | Australië, Airlie Beach

we waren gebleven in Sydney, hier wisten we nog niet wat we hier verder wilde doen. Ik wilde graag naar het zuiden voor de great ocean road van Melbourne naar Adelaide. En Bart wilde graag naar de great barrier reef in het noord oosten. De medewerkers van Australian Backpackers hebben ons wel erg enthousiast gemaakt en er was nog genoeg tijd, dus hebben we beide maar geboekt!

Ook zijn we dezelfde avond vertrokken met de nachtbus naar Melbourne. Hier bleek de grand prix te zijn, waardoor alle hostels en hotels waren volgeboekt.. en 1200 dollar voor 3 nachten in een apartement vonden wij een beetje overdreven. Tegen de middag had ik toch bijna alle opties aan de telefoon gehad en werden we wel een beetje wanhopig. Ik heb ook Shane gebald of hij hier nog vrienden had, ook dit mocht niet baten. Verder wist ik van een aantal mensen van mijn begin groep dat ze in Melbourne zaten. Alleen had ik die niet meer gesproken sinds oktober. Maar ze waren uiteindelijk echt de laatste hoop. En gelukkig had Riemer nog een plekje voor ons. Hij woont met nog 4 anderen in een apartementje. De enige plek was de bank, dus we hebben er een luchtbedje bij gekocht en we konden in de woonkamer slapen. Het was natuurlijk niet je van het. We moesten wachten tot iendereen naar bed was en we werden ook weer met de eerste wakker die moets werken, maar we hadden onderdak! Hier hebben we een aantal nachten geslapen en toen zijn we ook maar naar de Grand Prix geweest.
In Melbourne is een gratis tram en bus voor toeristen. We hebben dus een rondje Melbourne gedaan om maar wat meer te zien dan Riemers flat en het centrum.
Omdat Riemer bijna jarig was had hij Jeroen en Joey uitgenodigd, zij zaten ook bij onze begin groep en wonen ook in Melbourne. Het was een leuke avond met de huisgenoten en de jongens die ik ook al niet meer had gezien sinds oktober. De jongens hadden verwacht dat ze op de bank konden slapen, maar die was helaas bezet, dus ze zijn uiteindelijk dronken op weg naar hun apartement gegaan. Ook de rest ging naar bed en we hebben onze bank en luchtbed opgezocht. Toen we een paar uur later wakker werden van een huisgenoot die moest werken, was heel verbaasd. Er lagen naast Bart 2 jongens op de grond te slapen. Ik vroeg me even af of ik niet iets gemist had van de avond, maar Bart snapte er ook niets van. Ze waren op de trein aan het wachten naar hun wijk en toen zijn ze opgepakt wegens openbare dronkenschap. Ze moesten de nacht doorbrengen in de cel.. Toen ze eruit mochten kregen we nog een boete mee van $563 en er ging natuurlijk geen trein meer om 5 uur ofzo. Toen hebben ze Reimer maar weer gebeld.

Later zijn we verhuist naar een hostel in St Kilda, bij het strand en aangezien het best wel mooi weer is hier in Australie hebben we er maar een stranddagje van gemaakt. Hier hebben we ook met Cindy afgesproken die we in Brisbane hadden leren kennen.
's Avonds zitten hier op de peir allemaal pinguins, die wonen daar tussen de rotsten en komen na zonondergang terug uit zee, om naar hun nest terug te gaan. Helaas waren wij er rond de tijd dat ze hun veren wisselen en dan zie je ze bijna niet. Dus maar een paar pinguins gezien.
Een stukje met de tram vanaf St Kilda is een stand met een hele lange rij strandhuisjes, in allemaal verschillende kleurtjes. We wilden ze graag zien, maar helaas was het niet zo mooi weer. Dus we stonden in de regen huisjes te fotograferen.. Na even te hebben geschuild voor de dikke bui, wilden we eigenlijk vertrekken, maar opeens brak de zon door, dus zijn we opnieuw begonnen met foto's maken.

Vrijdag 22 maart werden we vroeg op gehaald bij het hostel voor de Great Ocean Road. De eerste dag begon goed met wilde koala's in de bomen en papagaaien die op ons gingen zitten en uit je hand aten. Heel leuk! Later zijn we langs de weg gestopt omdat we dolfijnen zagen springen in zee!! En het eten was heel goed voor elkaar. Lekker brood en verse groente en fruit, ipv van alles zo goedkoop mogelijk. De 12 apostles bij zonsondergang werden helaas zonder zon, maar toch mooi. We sliep in een hostel in een dorpje met 11 inwoners, dus met onze bus van 20 was het er aardig druk!
Verder hebben we heel veel mooie kust gezien, ruige kustlijn met rotsten.
Ook zijn we aan het einde van dag 2 in een national park gekomen, The Grampians. We hebben een wandel/klimtocht gemaakt naar de top en daar hadden we prachtig uitzicht over het park. Na de wandeling naar benenden hebben we daar geslapen in 2 huisjes. Hier heeft Simon heerlijk voor ons gekookt en hebben we een gezellige avond gehad met z'n allen.

Simon had gezegd dat als je nog leuke foto's wilde met kangaroo's je optjd op moetst staan. Bart ik waren de enige en na een stukje lopen hoorden we veel herrie van vogels, maar we zagen ze nog niet. Even later aan het einde van de weg waren een paar bomen wit van de kakatoo's! We hadden wat brood meegenomen en ze kwamen uit onze had eten. Nog een stukje verder zagen we ook kangaroo's. op een bepaald moment aten de kangaroo's uit Barts handen en zat er een kakatoo op zijn schouder! We zijn vertrokken naar een centrum over de aboriginals en verder vooral veel gereden richting Adelaide. We hadden in de morgen wat vertraging en we gingen een andere staat in, met een andere tijd. Met als gevolg dat het tankstation waar Simon wilde tanken dicht was. 10 Minuten later stopte hij opeens langs de weg en wij zaten achterin, we hoorden alleen: Ik ga liften. We dachten dat het een grapje was, maar het bleek dat de tank schoonleeg was.. We moesten dus wachten tot hij terug kwam met benzine. Het was ondertussen half 7 en iedereen had wel trek. De boxen werden uit de trailer gehaald en we hebben daar met z'n alleen langs de weg zitten eten. Simon was vrij snel terug om ons weer verder te brengen, maar nu hoefden we niet meer naar Mcdonalds, dat is namelijk het enige wat op zondag open is in Adelaide.

Maandag hadden we een ontbijt afspaak met mijn Belgische maatje Bavo, die woonde een tijdje bij een familie in Adelaide en ging deze middag op weg naar Alice Springs om daar een paar dagen later eindelijk zijn liefje van het vliegveld te halen! Ook heel leuk om hem weer te zien.
We hebben de rest van de dag gefietst en de volgende dag werd het superheet, dus we zijn maar op het strand gaan liggen. In de bus leerden we Jeroen en Nathalie kennen, die gingen toevallig dezelfde kant op, dus hebben de de dag met z'n vieren door gebracht. Op de steiger zaten pelicanen. En ik geloof dat ik ze wel eens in de dierentuin had gezien en met Afra zagen we een keer een paar over vliegen, maar als je er naast staat zijn ze enorm!! Ze kwamen tot boven mijn navel! Ze zijn huge!

Woensdag zijn we naar Cairns gevlogen, hier mag je niet in de zee zwemmen ivm krokodillen. Maar er is een grote lagoon direct naast de zee. Daar hebben we maar even afgekoeld, want hier in het noorden is de luchtvochtigheid weer heel hoog, benauwd dus.
Na 2 dagen hebben we weer een nachtbus genomen, naar Airlie Beach dit keer. Vanaf hier gaan de trips over de Whitsundays. We kwamen zaterdagochtend aan en hebben eerst onze tassen gedropt in het hostel. We hebben even over het marktje gelopen en ons ingecheckt voor de boot trip. Bij het hostel gegeten voor 6,50 heerlijk goed eten en een drankje! Goeie deal.
's Ochtens vroeg vertrokken richting de boot Siska. Een mooie rode zeilboot. Wel een beetje vol, we waren met 23 mensen. We hebben op een aantal plekken gesnorkeld en viel een beetje tegen. Vooral de eerste paar plaatsen, het was heel troebel en het koral was heel erg beschadigd. Later dropten ze ons op beter plaatsen, waar het koraal beter was. Bart had al eens gesnorkeld/gedoken in Egypte en ik aan de westkust en dat was veel mooier. Het koraal was daar mooier en kleurrijker en het water glas helder, hier kon je maar een klein stukje kijken. Maar goed, onze terleurstellig werd wel een beetje goed gemaakt toen we bij de laatste stop meer zagen dan gekleurde vissen, namelijk schildpadden. We hebben 6 zeeschildpadden gezien en op de fotogezet. We hebben een onderwaterhoes voor de camera gekocht. Dus hier hebben we mooie foto's van gemaakt.
Ook hadden we op de boot geslapen, was wel leuk, maar ons 2 persoons bed was voor 1 persoon en het was super heet. Bart werd gek en is uit het raampje geklommen en op het dek gaan liggen. Zo hebben we uiteindelijk nog wel wat geslapen.
Naast de schildpadden hebben we nog een heel mooi strand gezien op de 2e dag. Whithaven heeft echt heel wit zand, het deed pijn aan je ogen als de zon erop scheen! Maar super mooi met de knalblauwe zee! Hier hebben een lemonsharkje gespot.
Maandag middag werden we weer afgezet in Airlie beach, hier nog even gezwommen in de lagoon en weer gegeten bij het hostel! Vannacht nog hier geslapen en vanavond gaan we met de bus richtig Rainbowbeach! Hier vandaan vertrekt onze 3 daagse trip op Fraser island.

Dat is voor de volgende keer!
Nog maar 3 weken dan zijn we weer thuis! De tijd vliegt voorbij, maar ik heb wel zin om naar huis te gaan. Tot gauw!

Bart heeft ook een blog: bartzwiers.waarbenjij.nu

• 02 April 2013 - 13:05

Mama:

Hey lieverd het is weer geweldig wat je meemaakt en hoe je het opschrijft. Vanmorgen nog even met elkaar gebeld. Jullie zien prachtige dingen, nog even en dan zien we elkaar op Schiphol....ik kan niet wachten. Liefs van je mama

• 02 April 2013 - 16:48

Oma.:

Hallo Merel.
    We hebben weer genoten van alles wat jullie meemaken,mooie stranden en een prachtige natuur.
    Fijn dat jullie gauw weer bij ons zijn.
    Geniet er nog maar even van, want het is zo eind april,en dan hopen we dat de winter eindelijk voorbij is.
    Nog heel veel plezier.
    Veel liefs opa en oma.

• 02 April 2013 - 22:11

Ruli:

Hey Merel

Wat weer een prachtig reisverslag en wat genieten jullie.
    nog even en jullie zijn er weer !!!!!!!!!!!Dus nog goed genieten

Groetjes,dikke kus
    Ruli

• 04 April 2013 - 16:05

Bart V. :

He jullie daar samen,

Wat een gaaf verhaal weer zeg.
    Heerlijk om te lezen dat jullie het daar erg "zwaar'' hebben en dat vervelen lijkt me zeer ellendig!

Geniet waar het kan.

Bart Vinke

• 12 April 2013 - 20:52

Henk,matti En Gaukejan:

Hoi merel en bart,

Allebei jullie prachtige reisverslagen gelezen. Wel vervelend dat jullie niet kunnen dlapen van de hitte daar kunnen wij ons hier in Nederland niets bij voorstellen. Alhoewel het komend weekend lente gaat worden.wij wensen jullie de resr van jullie vakantie nog heel veel indrukken en moois toe.

Liefs van ons