Laatste deel van de roadtrip - Reisverslag uit Perth, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu Laatste deel van de roadtrip - Reisverslag uit Perth, Australië van Merel Beijer - WaarBenJij.nu

Laatste deel van de roadtrip

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

07 Februari 2013 | Australië, Perth

Na een hele tijd geen internet en meestal ook geen telefoon ben ik weer in de bewoonde wereld beland. Tijd om al mijn trouwe volgers weer op de hoogte te brengen van de gebeurtenissen de laatste weken.

In mijn vorige blog waren we op zoek naar werk en hadden we nog 1 laatste kans, anders zouden we vertrekken. En we konden de volgende dag beginnen als housekeepers in een caravanpark 2 straten van 'ons' huis vandaan. We bleven dus in Karratha. Elke dag om half 8 begonnen we al in de warmte met het poetsen van huisjes en badkamers.
Na een paar dagen vroeg Shane wat ons plan was, hij moest namelijk op werk vakantie. En eigenlijk vond hij het wel een fijn idee als wij in het huis bleven en op de hond pasten. Dit vonden wij natuurlijk geen probleem. Nu hebben we een lekker plekje met kerst en oud&nieuw, ipv van ergens in de middle of nowhere.
Afra en ik werden door onze Fillipijnse hoofdhousekeeper uitgenogdigd voor een kerstlunch in een restaurant. Heel aardig en lief, dus wij kwamen iets te laat, omdat we het niet konden vinden aan. Ik had mijn enige jurkje aangetrokken omdat ik er niet als een arme backpacker wilde uitzien. Dit was een leuk zomerjurkje met dunne bandjes. Helaas werd het bij het Fillipijnse gezelschap niet echt op prijs gesteld dat ik blote schouders had, dus moest ik er een lelijk wit housekeepers t-shirt overheen aantrekken.. Helaas. Gelukkig was het wel gezellig en lekker natuurlijk.
Verder hebben we kerst samen gevierd. We hebben samen hapjes gemaakt en kerstfilms gekeken en 2e kerstdag gezwommen en weer lekker gegeten.
Het voelt wel gek deze dagen zonder familie te zijn en als het 40 graden is buiten. Maar goed, dan hebben we dat ook weer meegemaakt:)

Voor oud&nieuw werden we uitgenodigd door de vrienden van Shane, voor een cocktailavond. Dus we hadden een cocktail gemaakt voor 20 personen en wat hapjes. We gingen naar 3 verschillende huizen. We hebben een leuke avond gehad, met veel cocktails en gezelligheid. Op een sterretje na was we geen vuurwerk ivm brandgevaar. Je kan het ook nergens kopen, er zijn alleen shows in grote steden. We hebben de warme avond afgesloten in het zwembad bij de baas van Shane in de tuin.

Een paar dagen na dat Shane weer thuis was gingen wij onze spullen maar weer bij elkaar sprokkelen. Het was weer tijd voor wat avontuur. Zaterdag 12 januari had Shane een afscheidsbarbie voor ons georganieerd. Met al zijn vrienden die wij intussen ook kenden, ze vonden het jammer dat we weggingen. Wij hadden echte hollandse appeltaart gebakken als toetje, het viel erg in de smaak!
Woensdags zijn we vertrokken uit ons vertrouwde huis. We zijn weer opzoek gegaan naar een rest area en hier kwam een stel bij ons staan. Arlo(Amerika) en Elina(Finland), ze hebben elkaar hier ontmoet. We hadden vanaf daar hetzelfde plan en zouden even smscontact hebben over de volgende kampeerplaats in een National Park bij Exmouth. Helaas hadden we geen bereik en zaten er 14 campings op een rij en we dachten elkaar dus niet meer te zien, maar de volgende dag kwam er een bekende beschilderde, bijna uit elkaar vallende auto aan rijden. Daar waren ze dus weer. Hier stonden we ongeveer op het strand met de auto en we hebben een beetje gesnorkeld. De 2e en laatste nacht heb ik hier in de tent geslapen, zonder buitentent en ik lag hier onder een heldere sterrenhemel. Omdat hier geen licht van steden is, is het helderder dan je je in nederland kan voorstellen.
We zijn de volgende dag doorgereden naar CoralBay, 1 straat, 2campings en 3 winkels en een mooi strand. We hebben gelijk een boot, snorkeltrip geboekt voor de volgende dag.
Om 8 uur werden we met een busje opgehaald en na 10 mintuten op de boot waren we op de eerste snorkel spot. We dachten dat we in zo'n natuurfilm over koraal zaten. Het was zo mooi!! Vissen en koraal in alle vormen, groottes en kleuren, we keken onze ogen uit.
Tijdens de lunck zagen we Tijgerhaaien, daarna mochten we weer het water in, dan krijg je toch wel even kippenvel. Maar als je dan de kleine rif haaien onder je ziet, boven 4 meter brede manta rays zwemt of met een schildpad, dan ben je die gevaarlijke haai even vergeten. Het was geweldig.
's Avonds kwamen ook hier Arlo en Elina bij ons staan en hebben we lekker op het strand fish and chips gegeten.
De volgende dag weer op een rest area geslapen, met Arlo en Elina en we zijn samen naar Kalbari National Park gegaan. Dit was ook erg mooi. Het leek een groene deken van bosjes, als je om je heen keek en we vroegen ons af wat er zo special was in het park, maar na 200 meter lopen kwamen we in de rivier die was uitgesleten en werden we omringt door mooie rotsten en water. Halverwege het park is een plaatsje en er was een caravan park dat er erg aantrekkelijk uitzag na 2 dagen geen douche. Afra en ik konden een mooi prijsje voor elkaar kregen als we met z'n 4en op 1 plaats zouden staan. Het stel wilde nog een nachtje blijven en wij gingen de prachtige kustlijn van het park bekijken, die bestaat uit uitgesleten en geslagen rotsen.
We wilden de volgende nacht op een rest area slapen, maar er stond al een hele tijd een auto en een wc was opslot. We zijn toen terug gereden en hebben op een camping in Port Denison geslapen. Voor het eerst hadden we het een beetje koud 's nachts, heerlijk!
Naar beneden hebben we the Pinnecles bezocht, een woestijn met allemaal grote stenen. Geslapen in Mandurah, we moesten door Perth rijden, dit was een drama als je alleen maar 3 mede weggebruikers per uur bent gewend.
Australia Day hebben we dan ook in Mandurah gevierd. Op de camping stonden bijna alleen maar 70plussers en we hebben een hele leuke avond gehad! Heel gezellig en veel gelachen en iedereen wilde dat we hun zelfgemaakte bier, wiskey en port gingen proeven en we moesten wel goed eten zeiden ze.
De volgende dag ik Bunburry was een discovery dolfin centre, hier kon Afra eindelijk met dolfijnen zwemmen, dus ze heeft een trip geboekt en ik wilde er alleen 1 zien, vond de andere boottrip genoeg. En ik had geluk. Terwijl Afra tussen de dolfijnen dobberde kwam bij het strand een dolfijn bij het centrum. Op een halve meter afstand zwom hij een half uurtje langs. Heel bijzonder.
We hebben een paar dagen gegeten op het strand met zonsondergang in oa Yallingup. We zijn onderweg nog gestopt bij een olijfolie en zeep farbiek, met hele lekkere zalf en zeep en olijf olie en kruiden. Ook gekampeerd in Prevelly, naast Margaret River, dit is een echt wijn gebied, dus naast de mooie stranden zien we ook veel mooie wijngaarden. Daarna in een bos geslapen en op onze weg naar Augusta zijn we in een grot geweest, Jewel Cave. Dit was heel erg mooi om door heen te lopen en en werd mooi verlicht. Op het uitkijkpunt in Augusta sta je op de plek waar de Inian Ocean en de Southern ocean in elkaar overlopen.

In Hamelin Bay stonden we op een camping met weer heel mooi strand met restanten van een oude steiger en uitzicht op wat eilanden. Er kwam een grote rog van een meter naar me toe toen ik in het water stond en die zwom ongeveer over mijn voeten.
Op weg naar de volgende slaapplaats zijn we gestopt bij een winery waar we gratis konden proeven, we hebben hier allebei een heerlijke fles gekocht. Ook vers fruit bij de boer gekocht en zo konden we weer even verder.
De treetopwalk is een soort brug tussen de boom toppen van een van de oudste bomen van de wereld. Bij een ander deel konden we onder de bomen door lopen heel leuk en mooi. Hier liepen we opeens Arlo en Elina weer tegen het lijf. We hebben samen gekampeerd en daarna zijn wij naar Denmark gereden om weer eens lekker te kunnen douchen op een echte camping. We hebben nog een aantal mooie kuststukken gezien in William Bay en in een park onder Albany. Op een andere gratis camping hebben we cricket gespeelt met 2 oudere mannen. Een had een auto en de anders was met hem mee gelift. Toen we na nog een dagje natuur en rotsen in Torninup NP een stukje richting Perth waren gereden en weer een slaapplaats zochten, zagen we op de camping deze Nieuw-zeelandse lifter zitten. Die wilde ook graag richting het noorden, we hebben hem maar een lift naar Perth aan geboden. Onze laatste avond van onze roadtrip hebben we niet in de auto op de yoga mat doorgebracht, maar we kregen een slaapplek aangeboden door een jongen die 2 bedden over had in zijn huisje. En dan zeggen wij tegen een matras geen nee!! Ik was vroeg wakker en begon de auto maar een beetje op te ruimen, na het weggooien van veel spullen zag de auto er erg leeg uit en kon de lifter erin.
We hebben onze tassen in het hostel bij Hilda gedumpt in Fremantle. Zij zat bij de begin groep en zit hier al een tijd. Naar heel veel uur filerijden en vliegen en zand van en uit de auto boenen, hebben we de auto zonder problemen met 8750 km meer op de teller, heel terug gebracht. En we hebben heerlijk geslapen op een matras in het hostel.

Alles wordt nu weer even anders, we zijn niet meer met z'n 2en en zijn met een heleboel mensen om ons heen. Ik vlieg ook al gauw naar de andere kant van Australie om mijn lieverd op te halen. Dus op naar het volgende avondtuur!!

• 07 Februari 2013 - 12:44

Appie:

Mooi man! Máár ... waarom zo'n kolere eind reizen om tussen de boomtoppen te lopen?!
    Dat kun je hier in de Staatsbossen bij Gieten ook! En ook tussen de boomwortels .... had je en boel geld gescheeld! :-) See you in April, Appie.

• 07 Februari 2013 - 13:52

Harja:

Hey Merel wat weer een mooi verhaal, wat super om dolfijnen zo langs je je heen te zien zwemmen.
    Was de de wijn lekker? xxx Harja

• 07 Februari 2013 - 14:15

Catharina:

Hee Merel!

Wat beleef jij tog altijd weer leuke dingen! Ook al zit ik nu in Paramaribo, tog ben ik jaloers op je avonturen! Hier is het vooral no spang &zo weinig mogelijk doen! Heel anders dus!

Geniet nog even vollop daar! Want voor je het weet sta je weer op de broodafdeling!:)

xx Cath

• 07 Februari 2013 - 14:17

Grietje:

Wat leuk om te lezen, ik geniet er elke keer weer van! Fijne tijd nog daar!

• 07 Februari 2013 - 16:27

Peter, Renate En Emma:

Hoi Merel, Leuk om weer eens wat van je te lezen. Wij en met name ik, Renate, hoor nog weleens iets van je belevenissen via je moeder maar als je dan toch dit verhaal leest wat jullie allebei beleven dan is het heel bijzonder. Zomaar wonen bij iemand in huis die zelf niet thuis is, slapen in de openlucht, lifter meenemen. Zou je thuis niet doen hahaha. Nog een paar dagen en dan kun je Bart in je armen sluiten. Geniet van de periode dat jullie samen onderweg zijn en tot in april! Groet, Peter, Renate en Emma

• 07 Februari 2013 - 18:34

Henk Matti En Gaukejan:

Hoi merel,
    Dat was lang geleden ,altijd leuk om weer een stukje Australië mee te pikken, komt ook door je schrijfstijl maakt net of we er ook een beetje bij zijn. Het zal zeker wennen zijn zonder af ra maar haar vervangende reisgenoot mag er ook zijn. Wel een origineel valentijnskado.

Hebben ze in Australië ook een alcoholvrije zone ha ha.

Liefs van ons allemaal

• 07 Februari 2013 - 19:01

Janneke:

Hee Merel,

Super leuk om weer eens iets van je te lezen!
    Ik zat vorige week nog aan je te denken en bedacht dat ik al tijdje geen verslag meer had gezien ;)
    Echt super gaaf wat je allemaal meemaakt. en het weer daar maakt me ook erg jaloers!
    Heel veel plezier nog & ook binnenkort met Bart.
    Geniet ervan!

Liefs Janneke

• 08 Februari 2013 - 12:31

Paul En Anita:

Ook toevallig, zei deze week net tegen je moeder dat we al zo'n lange tijd niets van je hoorden. Maar gelukkig daar is het verslag weer. We hebben genoten van je belevenissen. Paul kwam 7/2 terug van zijn rondreis Thailand, hij heeft het ook prima gehad en erg warm, maar niet zoveel spannende dingen beleefd als jij.
    We wensen je nog heel fijne maanden en natuurlijk ook straks samen met Bart (hij heeft een prachtige tuinbank voor ons gemaakt). Liefs van ons

• 08 Februari 2013 - 14:16

Mama:

Hoi meissie, ik heb niet zo heel veel te vertellen, heb je net gesproken en gezien via skype. Maar wel weer een prachtig verhaal. We gaan het uitgeven als je thuis bent...Bart staat nu te trappelen om weg te kunnen....even een lange reis en dan is het zover! Heel veel plezier eerst in Nieuw Zeeland en dan nog een paar weken Australië. Geniet ervan samen, ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Heel veel liefs uit een sneeuwerig Meppel. Kus van je mam.

• 08 Februari 2013 - 17:12

Oma:

Wat weer een prachtig verhaal, het is heerlijk om te lezen ,hoe je het allemaal verteld wat jullie beleven en meemaken.Ik heb alle verslagen bewaard, en lees het nog wel eens door.Wat fijn dat Bart volgende week komt,geniet dan lekker samen van de laatste maanden .Wat lief van Afra dat we een kaartje van haar hebben ontvangen.Leuk dat we jou vanmorgen hebben gezien en gesproken.dan ben je weer iets dichter bij ons.dat snorkelen was zeker een hele belevenis?
    veel liefs van opa en oma.

• 09 Februari 2013 - 11:41

Ruli:

Hoi Merel

Wat weer een belevenissen leuk om weer wat van je te lezen.
    En was de port lekker? Fijn dat Bart er ook binnenkort bij is,geniet er goed van samen.
    De groetjes aan Afra,haar zullen wij in Meppel vast wel eens zien.

Dikke kus
    Ruli

• 24 Februari 2013 - 14:16

Hessel En Rika:

Hallo Merel, Wat een belevenissenen wat een mooi verhaal. Wauw!
    We hadden al iets van Bart gehoord natuurlijk. Ga lekker verder genieten samen. We volgen jullie!
    Hier alles oke, koud , natte sneeuw en harde wind! Prutterig weer dus.
    Liefs H en R